Fra triatlon-mosjonist til OL-favoritt

For åtte år siden debuterte han i et lokalt triatlon-stevne ved en tilfeldighet. Det er tri-presidenten glad for. Nå er Kristian Blummenfelt (22) ett av Norges medaljehåp i Rio-OL.

23891191293_b48e46290f_o

Da startsignalet lød på Os Triathlon en augustdag i 2008 stupte en ukjent fjortis ut i vannet sammen med et hundretalls mosjonister. Ingen visste da at bergensgutten noen år senere skulle bli sportens største frontfigur.

I fjor tok han EM-bronse. I august deltar han som første nordmann noensinne i en olympisk triatlon i Rio de Janeiro.

– Hvor viktig var debuten for åtte år siden?

– Os Tri var min første konkurranse. Hadde jeg ikke deltatt der, hadde jeg nok ikke begynt med triatlon i det hele tatt, røper Kristian til NRK.

Debuterte samtidig med presidenten

DSC_0799
Kristian kommer inn til skiftesonen etter sykling på Os triathlon i 2008

Frem til han var 14 år drev Kristian Blummenfelt bare med svømming og var et middels godt talent. Tilfeldighetene ville at han fikk høre om det lokale, nystartede triatlon-stevnet ved Ulvenvatnet i nabokommunen Os.

– Vi skjønner jo at dette må ha gitt mersmak. Hvordan var opplevelsen?

– Det var ganske rart. Jeg visste lite om sporten og hadde aldri sett triatlon før, verken på Youtube eller i virkeligheten. Jeg husker at jeg var usikker på hva jeg skulle ha på meg. Jeg hadde hørt at det var lurt med kort løpetights, men det hadde de ikke i butikken. Så det ble knelang tights og sykkeltrøye. Jeg syklet med løpesko fordi jeg hadde hørt at det var raskere!

Arild Mjøs Andersen fra Bergen er president i Norges Triathlonforbund. Tilfeldigvis debuterte han selv i samme stevne som Kristian i 2008.

– Ja, der prøvde vi begge sporten for første gang. Historien til Kristian er fantastisk. I `08 hadde han aldri prøvd triatlon før, men han var ganske god til å svømme og løpe. Siden har han hatt en vanvittig fremgang og betydd mye for utviklingen av sporten i Norge!

Stagnerte som svømmer

Fra Kristian var 11 til 13 år, altså en periode på to år, perset han ikke på svømmingen.

– Jeg følte jeg ikke ble bedre og havnet bakpå i forhold til dem på min alder. Jeg hadde en svømmetrener som skjønte at jeg ikke kom til å bli best, men la merke til at jeg gjorde det bra når vi trente løping. Han anbefalte meg å prøve noe nytt og ga meg en liste over konkurranser han mente jeg burde melde meg på, forteller Kristian.

Kristian kommer i mål i 2008
Kristian kommer i mål i 2008

Os Tri sto på listen sammen med noen utendørs svømmestevner.

– Dette var en helt annen konkurranseform. Jeg var vant til å konkurrere i basseng, nå svømte vi ute. Nå var det ikke bare deg selv mot klokken, men konkurranse mann mot mann, sier han.

Vi kan legge til at Os Triathlon i år blir arrangert for niende gang på rad. I fjor deltok 237 voksne og 116 barn. Disse fikk hjelp av 70 funksjonærer.

– Mosjonsløp er kjempeviktig for rekrutteringen vår. I triatlon har man sterk tradisjon for å kjøre aldersbestemte konkurranser samtidig med proffløp. Til og med i triatlon-VM gjør man dette. Det skaper liv og fest. En annen unik ting med triatlon er at alle heier på alle, sier Arild Mjøs Andersen.

Triatlonforbundet har opplevd en dobling av antall konkurranser på terminlisten de siste fire årene. I fjor var det tre konkurranser per helg i sommermånedene med totalt 15.000 startende. Antall klubbmedlemmer har passert 5000 (2015-tall), som er en dobling siden 2012.

Utstyrshysteri

Systematikeren Kristian har fortsatt de åtte år gamle splittider sine liggende fra Os Tri på 750 meter svømming, 20 kilometer sykkel og fem kilometer løp.

– Syklingen gikk sykt sakte! Jeg sto og tråkket hele veien som et vindseil og hadde løpesko som jeg puttet i spinningpedaler. Jeg sparte tid på skiftingen, men det gikk selvsagt saktere på sykkelen. Jeg sykler sikkert ti minutter raskere nå, flirer karen som er kjent for å legge ned flere årlige treningstider enn verdenscupvinneren i langrenn, Martin Johnsrud Sundby.

Viktig å etterfylle væskelagrene etter målgang
Viktig å etterfylle væskelagrene etter målgang

Kristian presiserer at mosjonstriatlon er en perfekt arena for å teste ut sporten.

– For å delta første gang trenger man ikke så mye utstyr. Til triatlon på hobbybasis trenger du bare en badebukse, en sykkel, hjelm og løpesko, forsikrer han.

Mange blir skremt av utstyrshysteriet, spesielt når det gjelder dyre karbonsykler med tempostyre, dråpehjelm og spesialmonterte drikkeflasker. Men det gjør deg ikke nødvendigvis raskere, mener Kristian.

Kristians beste treningsråd

– Hvor billig sykkel kunne du kommet deg gjennom en OL-løype med, og likevel hengt med på toppnivå?

– I fjorårets sesong brukte jeg en ganske billig sykkel i 35.000-kronersklassen. Men du kommer veldig langt med 20.000. Den første sykkelen jeg kjøpte var den billigste i butikken og koster 7500 kroner på forsommersalg, minnes 22-åringen.

Kristian har følgende to råd til debutanter som bare har noen få timer trening i uken til rådighet, men som har satt seg som mål å fullføre sitt første triatlon:

  • Kom deg i bassenget én gang i uken og lær deg å svømme.
  • Sykle eller løp til og fra jobb. Da kombinerer du trening og transport.

Håper på OL-medalje

Norges beste triatlet innrømmer at det blir tøft å klatre opp på seierspallen i sommer-OL, men drømmen er klar:

– Jeg har håp om en god utvikling de neste månedene og være med å kjempe om medaljene i august, sier Kristian Blummenfelt.

Bare for å sette litt tall på hvilken fart han må holde i Rio: 60–70 sekunder per 100 meter på svømmingen avhengig av bølgene, 300 watt i snitt på sykkelen og 2,40-3,00 minutter per kilometer på løpingen.

Triatlonpresidenten har også troen.

– Skal han ta medalje må alt klaffe, men han er en kandidat. Nivået er skyhøyt og mange som har større meritter enn Kristian stiller til start. Jeg blir kjempeglad hvis han klarer medalje, men jeg forventer det ikke. Nå har han nærmet seg verdenseliten fortere enn vi hadde trodd. Det vil ikke være mange som vil være yngre enn ham i Rio. 22 år er litt ungt og jeg mener han fysiologisk har større sjanser i Tokyo i 2020, sier Arild Mjøs Andersen.24150238369_0627da6f05_o– Hvor viktig er det for Norge å ha en profil som Kristian Blummenfelt?

– Kristian har bidratt til å inspirere og få frem andre ungdommer som har lyst til å satse. De ser at med det treningsopplegger vi tilbyr så er det mulig å bli kjempegod. Den store forskjellen nå er at vi har en relativt stor base av unge, lovende utøvere. Vi har ti ganger flere nå enn da Kristian og et par andre startet opp.

Fra sprint til ironman

– Mange blir skremt av Kristians treningsmengder på 1200 timer årlig. Hva skal til for å lokke mosjonister til å prøve triatlon?

– Jeg merker at mange søker til triatlon nettopp fordi det er en manndomsprøve. Å fullføre halv- eller hel ironman er et hårete mål i seg selv og der de fleste må strekke seg langt. Men å bli skikkelig god på sprint eller olympisk distanse krever også enormt mye, ikke minst hurtighet. Kristian må kunne spurte godt, det trenger ikke en ironman.

– Hva skiller en times sprint fra en titimers ironman?

– Jeg synes begge konkurranseformene er morsomme: Adrenalinet koker mer på de korte distansene, du gjør ting i høy hastighet og skiftesonen har mer å si tidsmessig. Fordelen med sprint er at du kan kjøre mange flere konkurranser per sesong. Ja, du er kjempesliten, men et kvarter etter målgang er du frisk og rask igjen. Etter en ironman er hele kroppen nedkjørt. For de fleste er bare å fullføre en triatlon en prestasjon i seg selv fordi det er mer krevende enn andre idretter som bare krever løping, svømming eller sykling, sier Arild Mjøs Andersen.

Triatlonsjefen tror det er fullt mulig for folk i alle aldre, nesten uansett treningsgrunnlag, å fullføre en sprint.

– Om man blir slått med en halv- eller en hel time av Kristian, så tror jeg alle skjønner at man ikke kan sammenligne seg med ungdommer som satser full tid på idretten sin!

Hva så med vårt 22-årige OL-håp fra Bergen. Har han mål om en gang å fullføre en ironman, for eksempel VM på Hawaii?

– Etter at OL-karrieren er over vil jeg nok kjøre noen halvironman. Men så lenge jeg satser olympisk er det ikke lett å kombinere distansene uten å ødelegge formen altfor mye. I langdistanse fordeler man treningen annerledes: Man bytter ut racer med temposykkel og så blir det nok litt lengre intervall- og seigere økter. Men også i dag trener jeg mye rolig grunnlagstrening og terskeltrening, sier Kristian Blummenfelt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *